Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością ponoszenia różnorodnych kosztów, w tym także opłat skarbowych. Tego rodzaju wydatki wynikają zazwyczaj z załatwiania spraw urzędowych, jak np. udzielanie pełnomocnictw czy uzyskiwanie zaświadczeń i zezwoleń. Dla przedsiębiorcy są to często nieuniknione koszty. W dzisiejszym artykule Bizin.pl przedstawimy wszystkie informacje na temat opłat skarbowych.
Czy opłaty skarbowe mogą być kosztem uzyskania przychodu?
Do kosztów uzyskania przychodów zaliczamy wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodu, jego zabezpieczenia lub zachowania źródła dochodu – o ile nie znajdują się one w katalogu wyłączeń określonym w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Dodatkowo, muszą być odpowiednio udokumentowane i mieć związek z prowadzoną działalnością.
Ponieważ opłaty skarbowe nie są wymienione wśród wydatków wykluczonych przez ustawę, można je uznać za koszt podatkowy, pod warunkiem że są związane z działalnością gospodarczą i zostały odpowiednio udokumentowane – np. dowodem zapłaty.
Jak udokumentować opłatę skarbową?
Opłaty skarbowe można uregulować w kasie odpowiedniego urzędu lub przelewem bankowym. W przypadku płatności gotówką przedsiębiorca otrzymuje pokwitowanie, które powinno zawierać:
datę wpłaty,
cel opłaty,
kwotę,
numer dokumentu,
pieczęć urzędu.
Taki dokument stanowi podstawę do ujęcia wydatku w kosztach działalności. Z kolei przy płatności przelewem, jako dowód wystarczy potwierdzenie przelewu.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Jeżeli przedsiębiorca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów (KPiR), opłaty skarbowe należy wpisać do kolumny 13 – jako pozostałe wydatki związane z działalnością.
Zwrot opłaty skarbowej
W przypadku gdy czynność urzędowa, za którą została wniesiona opłata, nie została wykonana, przedsiębiorca ma prawo ubiegać się o jej zwrot. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek do urzędu skarbowego, wskazując preferowaną formę zwrotu:
przelew na konto bankowe,
wypłata gotówki w kasie urzędu,
przekaz pocztowy (pomniejszony o koszty przesyłki).
Jeśli wcześniej opłata została zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, to po jej zwrocie należy wyksięgować ją z kosztów podatkowych.
Opinie naszych klientów
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
49 311
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.